STATUT STOWARZYSZENIA OCHRONY PRACY

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Stowarzyszenie o nazwie Stowarzyszenie Ochrony Pracy, zwane dalej „Stowarzyszeniem”, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

§ 2

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. nr 20 poz. 104, z późn. zm.).

§ 3

Siedzibą Stowarzyszenia jest Warszawa.

§ 4

Stowarzyszenie obejmuje swoim działaniem obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 5

Stowarzyszenie może powoływać jednostki terenowe – oddziały, obejmujące zasięgiem działania jedno lub kilka województw. Terenowa jednostka organizacyjna może posiadać osobowość prawną.

§ 6

Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw, Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.

§ 7

Czas działania Stowarzyszenia jest nieograniczony.

 

Rozdział II

Cele i sposoby działania

§ 8

Celem Stowarzyszenia jest:

1) prowadzenie działalności naukowo-technicznej w obszarze problematyki ochrony pracy i środowiska naturalnego związanych ze środowiskiem pracy,

2) prowadzenie badań naukowych nad źródłami stanowienia prawa związanego z ochroną pracy i środowiska naturalnego oraz stosowaniem tego prawa w praktyce,

3) prezentacja stanowiska w sprawach dotyczących problematyki ochrony pracy z uwzględnieniem różnych podstaw zatrudnienia pracowniczego i niepracowniczego,

4) kształtowanie właściwych relacji między pracodawcą, a pracownikiem,

5) przedkładanie propozycji legislacyjnych w zakresie poprawy warunków pracy oraz opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących ochrony pracy i środowiska naturalnego związanych ze środowiskiem pracy,

6) propagowanie poprawy warunków pracy w branżach, w których istnieje szczególne zagrożenie dla życia i zdrowia,

7) działalność edukacyjna i popularyzatorska dotycząca warunków pracy, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych,

8) prowadzenie działalności na rzecz bezpiecznej eksploatacji urządzeń energetycznych i racjonalnego ich wykorzystania z uwzględnieniem wpływu tego wykorzystania na gospodarkę energetyczną i funkcjonowanie zakładów pracy,

9) działalność edukacyjna na rzecz gospodarki energetycznej, budownictwa, transportu oraz innych gałęzi gospodarki,

10) działalność publikacyjna w zakresie ochrony pracy i środowiska naturalnego związana ze środowiskiem pracy,

11) prowadzenie działalności eksperckiej w dziedzinie ochrony pracy i środowiska naturalnego związanej ze środowiskiem pracy,

12) podejmowanie działań w interesie swych członków.

§ 9

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. współpracę z organami państwowymi i samorządowymi, organizacjami zrzeszającymi pracowników i pracodawców, instytucjami naukowymi, prasą i innymi organizacjami zainteresowanymi poprawą warunków pracy,
  2. inicjowanie nowelizacji przepisów z zakresu prawa pracy,
  3. współpracę z zagranicznymi instytucjami w zakresie odpowiadającym celom działalności Stowarzyszenia Ochrony Pracy,
  4. organizację szkoleń, sympozjów, konferencji oraz konkursów,
  5. wydawanie czasopism i książek na temat prawa pracy i ochrony pracy,
  6. doskonalenie kwalifikacji zawodowych,
  7. wykonywanie oceny warunków pracy w branżach, w których istnieje szczególne zagrożenie dla życia i zdrowia,
  8. działania na rzecz ochrony pracy, mające na celu zapobieganie wypadkom przy pracy, chorobom zawodowym i przestrzeganie przepisów w zakresie stosunku pracy.

§ 10

  1. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach.
  2. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Rozdział III

Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 11

Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne, z tym że osoba prawna może być tylko członkiem wspierającym.

§ 12

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

  1. członków zwyczajnych,
  2. członków wspierających,
  3. członków honorowych.

§ 13

  1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych.
  2. Członkiem wspierającym może być osoba prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
  3. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd Główny, na podstawie pisemnej deklaracji.
  4. Tytuł Członka honorowego nadaje w drodze uchwały Walne Zebranie Członków. Status członka honorowego może być uzyskany poprzez pozostawanie członkiem Stowarzyszenia Ochrony Pracy przez co najmniej 20 lat lub za szczególne zasługi dla działalności SOP.

§ 14

Członek zwyczajny Stowarzyszenia jest obowiązany:

  1. przestrzegać statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
  2. przyczyniać się swoją postawą i działaniami do wzrostu roli i znaczenia Stowarzyszenia,
  3. dbać o dobre imię Stowarzyszenia,
  4. popierać i czynnie realizować cele Stowarzyszenia,
  5. regularnie opłacać składki, jeśli zostaną ustanowione.

§ 15

Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo:

  1. korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
  2. zgłaszania opinii i wniosków pod adresem władz Stowarzyszenia,
  3. zaskarżenia do Walnego Zgromadzenia Członków uchwały Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu z listy członków,
  4. korzystać z lokali i urządzeń technicznych Stowarzyszenia,
  5. korzystać z innych możliwości, jakie stwarza swoim członkom Stowarzyszenie.

§ 16

  1. Członek wspierający korzysta z praw członka zwyczajnego z wyjątkiem § 15 pkt. 2.
  2. Członek wspierający ma prawo brać udział – z głosem doradczym – w statutowych władzach Stowarzyszenia.

§ 17

Członek wspierający posiada obowiązki określone w § 14.

§ 18

  1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
    1) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie,
    2) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
    3) skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający sześć miesięcy,
    4) skreślenia z listy członków członka zwyczajnego lub wspierającego, w przypadku gdy w rażący sposób naruszył postanowienia Statutu lub inne regulaminy Stowarzyszenia,
    5) skreślenia z listy członków członka zwyczajnego lub wspierającego w skutek działania na szkodę Stowarzyszenia i wbrew jego statutowi,
    6) skreślenia z listy członków członka zwyczajnego i wspierającego w skutek działania na szkodę innych członków Stowarzyszenia.
                 
  2. O skreśleniu z listy członków orzeka Zarząd Główny Stowarzyszenia w drodze uchwały, podając przyczyny.
  3. Osoba skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.

Rozdział IV

Organy Stowarzyszenia

§ 19

Władzami Stowarzyszenia są:

  1. Walne Zebranie Członków,
  2. Zarząd Główny,
  3. Główna Komisja Rewizyjna.

§ 20

  1. Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 4 lata.
  2. Wybór organów Stowarzyszenia odbywa się w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia.

§ 21

  1. Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej jednej trzeciej członków zwyczajnych. W przypadku braku quorum w pierwszym terminie Przewodniczący ma prawo wyznaczenia drugiego terminu, w którym uchwały mogą być podjęte zwykłą większością głosów obecnych. W przypadku braku quorum podejmować można jedynie uchwały nad sprawami zawartymi w porządku obrad.
  2. Uchwały pozostałych organów Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków tych organów.
  3. W przypadku równości głosów podczas podejmowania uchwał w poszczególnych organach decyduje głos Przewodniczącego.
  4. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.

§ 22

  1. W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy władz jest uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów.
  2. Pomiędzy Walnymi Zebraniami Zarząd Główny i Główna Komisja Rewizyjna, może do czasu następnych wyborów dokooptować do swojego grona brakującego członka.

Walne Zebranie Członków

§ 23

Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Walne Zebranie Członków może odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej przy zapewnieniu:

  1. Transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
  2. Dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek stowarzyszenia może wypowiadać się w toku obrad;
  3. Wykonywania osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku posiedzenia

§ 24

Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Główny, co najmniej raz w toku kadencji.

§ 25

Zarząd powiadamia członków Stowarzyszenia o terminie, miejscu i propozycjach porządku obrad listami poleconymi lub w inny skuteczny sposób, co najmniej 14 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.

§ 26

W Walnym Zebraniu Członków biorą udział członkowie zwyczajni Stowarzyszenia z głosem stanowiącym oraz członkowie wspierający z głosem doradczym.

§ 27

Obradami Walnego Zebrania kieruje Przewodniczący Walnego Zebrania.

§ 28

  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Główny:
    1) z własnej inicjatywy,
    2) na żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej,
    3) na pisemne żądanie 1/5 członków Stowarzyszenia.
  1. We wniosku o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków oraz w zawiadomieniu musi być określony przedmiot oraz termin Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.

§ 29

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:

  1. uchwalanie statutu i jego zmian,
  2. uchwalanie programu działania Stowarzyszenia,
  3. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
  4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Głównego i Komisji Rewizyjnej,
  5. wybór i odwoływanie członków Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
  6. podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia,
  7. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Głównego wniesionych przez członków Stowarzyszenia,
  8. rozpatrywanie skarg członków Stowarzyszenia na działalność Zarządu Głównego

Zarząd Główny

§ 30

  1. Zarząd Główny składa się z trzech do pięciu członków wybranych przez Walne Zebranie Członków.
  2. W przypadku zarządu trzyosobowego – w skład Zarządu Głównego wchodzi prezes i dwóch wiceprezesów.
  3. W przypadku zarządu czteroosobowego – w skład Zarządu Głównego wchodzi: prezes, dwóch wiceprezesów i członek zarządu.
  4. W przypadku zarządu pięcioosobowego – w skład Zarządu Głównego wchodzi: prezes, dwóch wiceprezesów i dwóch członków zarządu.
  5. Funkcję Prezesa można sprawować maksymalnie przez dwie kadencje.

§ 31

  1. Zarząd Główny:
    1) kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia,
    2) realizuje uchwały Walnego Zebrania Członków,
    3) reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz i działa w jego imieniu,
    4) zwołuje Walne Zebranie Członków,
    5) ustala składki członkowskie,
    6) zarządza majątkiem Stowarzyszenia,
    7) ustala budżet Stowarzyszenia,
    8) podejmuje decyzje w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
    9) przyjmuje członków zwyczajnych i wspierających w drodze uchwały, na podstawie pisemnej deklaracji,
    10) orzeka w sprawie skreślenia lub wykluczenia z listy poszczególnych członków Stowarzyszenia,
    11) jest uprawniony do podejmowania uchwał o utworzeniu i rozwiązaniu oddziałów terenowych,
    12) nadzoruje działalność oddziałów terenowych.
  2. Zarząd Główny podejmuje decyzje w formie uchwał.

§ 32

Na wniosek Zarządu Głównego Walne Zebranie Członków może powołać ze swego grona sekretarza, który będzie wspierał działania Zarządu Głównego.

§ 33

Do składania i podpisywania oświadczeń w imieniu Stowarzyszenia uprawniony jest każdy członek Zarządu Głównego samodzielnie.

Główna Komisja Rewizyjna

§ 34

Główna Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.

§ 35

  1. Główna Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków powoływanych przez Walne Zebranie Członków.
  2. W skład Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu Głównego.

§ 36

Do kompetencji Głównej Komisji Rewizyjnej należy:

  1. kontrolowanie bieżącej pracy Stowarzyszenia,
  2. występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
  3. występowanie z wnioskiem o zwołanie Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania go przez Zarząd Główny w terminie ustalonym statutem,
  4. prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd Główny z jego statutowych obowiązków,
  5. prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

§ 37

Główna Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności na Zwyczajnym Walnym Zebraniu Członków.

§ 38

Główna Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.

Rozdział V

Jednostki terenowe Stowarzyszenia – oddziały i ich władze

§ 39

Dla sprawnej realizacji zadań wynikających ze statutu Zarząd Główny może powoływać oddziały.

§ 40

  1. Do powołania oddziału przez Zarząd Główny wymagany jest wniosek co najmniej 5 członków zwyczajnych Stowarzyszenia Ochrony Pracy.
  2. Tworząc oddział, Zarząd Główny określa jego zasiąg terytorialny oraz siedzibę.

 

Władze oddziału

§ 41

Władzami oddziału są:

  1. Walne Zebranie Członków Oddziału,
  2. Zarząd Oddziału,
  3. Komisja Rewizyjna Oddziału.

§ 42

  1. Kadencja władz oddziału Stowarzyszenia trwa 4 lata.
  2. Wybór organów oddziału Stowarzyszenia odbywa się w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków oddziału Stowarzyszenia.
  3. Uchwały Walnego Zebrania Członków Oddziału podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 1/3 członków zwyczajnych. Uchwały pozostałych organów oddziału Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków tych organów.
  4. W przypadku równości głosów podczas podejmowania uchwał w poszczególnych organach decyduje głos Przewodniczącego.
  5. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.

§ 43

  1. W przypadku ustąpienia, skreślenia lub śmierci członka władz oddziału Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy tych organów uzupełniany jest poprzez przeprowadzenie wyborów.
  2. Pomiędzy Walnymi Zebraniami organ może do czasu następnych wyborów sam dokooptować brakującego członka, przy czym ilość członków dokooptowanych w ten sposób nie może przekraczać 2/3 liczby wszystkich członków wchodzących w skład danego organu. Wybór taki musi być jednakże zatwierdzony na następnym Walnym Zebraniu Członków Oddziału.

§ 44

Walne Zebranie Członków Oddziału jest najwyższą władzą oddziału.

§ 45

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:

  1. uchwalanie programów działania oddziałów,
  2. wybór i odwoływanie członków władz oddziału,
  3. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz oddziału.

§ 46

W Walnym Zebraniu Członków Oddziału biorą udział:

  1. członkowie zwyczajni oddziału – z głosem stanowiącym,
  2. członkowie wspierający z terenu działania oddziału oraz członkowie władz naczelnych Stowarzyszenia – z głosem doradczym.

§ 47

Postanowienia § 24, 25, 27 stosuje się odpowiednio.

§ 48

  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwołuje Zarząd Oddziału:
    1) z własnej inicjatywy,
    2) na żądanie Zarządu Głównego,
    3) na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej lub Komisji Rewizyjnej Oddziału.
  2. Zarząd Oddziału jest obowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku lub żądania, o którym mowa w ust. l pkt. 2 i 3.

Zarząd Oddziału

§ 49

  1. Zarząd Oddziału składa się z trzech członków wybranych przez Walne Zebranie Członków Oddziału.
  2. Skład Zarządu Oddziału stanowi prezes i dwóch wiceprezesów.
  3. Kadencja Prezesa może trwać maksymalnie dwie kadencje.

§ 50

  1. Do zakresu zadań Zarządu Oddziału należy:
    1) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia, Zarządu Głównego oraz Walnego Zebrania Członków Oddziału,
    2) zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego Oddziału,
    3) zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia w ramach posiadanych pełnomocnictw,
    4) organizowanie działalności gospodarczej Oddziału oraz nadzór i kontrola nad tą działalnością,
    5) zaciąganie zobowiązań finansowych w ramach posiadanych upoważnień,
    6) uchwalanie wniosków o rozwiązanie Oddziału,
    7) zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zebrań Członków Oddziału,
    8) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków Oddziału.
  2. Na wniosek Zarządu Oddziału, Walne Zebranie Członków Oddziału może powołać ze swego grona sekretarza, który będzie wspierał działania Zarządu Oddziału.

Komisja Rewizyjna Oddziału

§ 51

Komisja Rewizyjna Oddziału jest organem powołanym do sprawowania kontroli nad działalnością Oddziału.

§ 52

  1. Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 3 członków powoływanych przez Walne Zebranie Członków Oddziału.
  2. W skład Komisji Rewizyjnej Oddziału nie mogą wchodzić członkowie Zarządu Oddziału.

§ 53

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Oddziału należy:

    • 1) kontrolowanie bieżącej pracy Oddziału Stowarzyszenia,
      2) występowanie do Zarządu Oddziału z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
      3) występowanie z wnioskiem o zwołanie Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków Oddziału w razie nie zwołania go przez Zarząd Oddziału w terminie ustalonym statutem,
      4) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków Oddziału, w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd Oddziału z jego statutowych obowiązków,
      • 5) prawo żądania od członków i władz Oddziału Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

§ 54

Postanowienia § 37 i 38 Statutu stosuje się odpowiednio.

Rozdział VI

Majątek i fundusze

  1. Majątek Stowarzyszenia powstaje:
    a) ze składek członkowskich,
    b) z darowizn, spadków, zapisów,
    c) z wpływów z działalności statutowej Stowarzyszenia, z własnej działalności gospodarczej,
    d) z dotacji.

§ 56

Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 57

Do zaciągania zobowiązań majątkowych upoważniony jest każdy członek Zarządu samodzielnie.

Rozdział VII

Nagrody i wyróżnienia

§ 58

Zarząd Główny może ustanowić – w drodze opracowanego regulaminu – tryb przyznawania nagród i wyróżnień dla członków Stowarzyszenia lub innych osób.

 

Rozdział VIII

Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

§ 59

  1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana, a także powzięcie decyzji o likwidacji Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga podjęcia uchwały w trybie § 21 Statutu.
  2. Jako likwidator działa z urzędu Prezes Zarządu Stowarzyszenia lub inna osoba ustanowiona przez Walne Zebranie Członków.
  3. W razie likwidacji Walne Zebranie decyduje o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia zgodnie z celami statutowymi.

§ 60

W sprawach dotyczących likwidacji Stowarzyszenia mają zastosowanie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. nr 20 poz. 104 z późniejszymi zmianami).

Aktualna wersja Statutu zatwierdzona Uchwałą nr 2/04/2025 Walnego Zebrania Sprawozdawczego Członków Stowarzyszenia Ochrony Pracy z dnia 29 kwietnia 2025 r.